onsdag 6 april 2011

Om gud vill och vädret tillåter..

.. hörs just nu på Spotify här hemma. 

En vecka med Lchf-mat har nu passerat här hemma, faktiskt utan några stora besvär för min del. Och det trodde jag ju aldrig eftersom att jag, som ni som känner mig väl vet, är toookigt kräsen.  Större delen av Lchf-frukostarna som presenteras på diverse ställen består av ägg i olika former och det får jag inte ens ner under hot. Allt från havet - speciellt de fetare fiskarna som makrill & lax är också guld för de som äter Lchf men det är som arsenik för mig.  Kan tyckas att det är korkat att ge sig in i något där man inte gillar mycket men jag ser det som en utmaning :-) Dessutom så kan jag sluta när jag vill om det nu skulle braka åt skogen. 

Denna diet (eller livsstil som de hängivna ser det som, inte min vision för mig dock) går ut på att ens kost ska bestå av mycket fett, lagom protein och väldigt få kolhydrater (som kommer från "ovanjordengrönsaker") Bort med alla spannmål, socker, potatis, och ja - allt med högt kohydratsinnehåll. Max 5 kolisar/100 g är ett riktmärke. Kallas även för stenålderskost, påminner om GI fast lite mer hardcore. Många diabetiker äter denna kost eftersom att den sänker vår insulinproduktion till praktiskt taget noll (sockersug försvinner ofta helt och det är ju en bonus)

Tur i oturen så har jag haft mycket tid till att läsa & prova mig fram eftersom att jag spenderat en stor del av det här året hemma däckad av diverse elaka virus. Det blir mycket mer matlagning än innan eftersom att det mesta man köper halvfärdigt/färdigt är proppat med kolhydrater och annat mög.. Tur att vi har diskmaskin) för den delen, massa disk genereras. När man börjar läsa innehållsförteckningar undrar man vart denna värld är på väg - måste man tex. ha så mycket socker i olika matvaror?. Tack och lov så gillar  jag att laga mat så god mat står på bordet varje dag. 

Min kära sambo har gått med på att vada i Lchfträsket med mig & han har också gillat maten :-) Hans sockersug har dock inte stillats helt men han är ju en liten sweet-tooth så det kommer kanske sen. Dessutom så har vi beställt ersättning för socker, Sötin, nu (till bakning etc) så bakverk kan framställas. Finns mig veterligen 3 olika sötningsmedel som är ok för Lchfare; sukrin/sötin, stevia och lo han (inte Lindsay) ^^ Absolut inte aspartam, sukralos, sackarin osv - de påstås trigga sötsug och påverkar insulintillverkningen.

J har också blivit sjuk nu & ojjade sig över att han inte fick äta glass då varpå jag ställde mig och gjorde egen glass för första gången - gräddglass med vaniljpulver (istället för att skrapa vaniljstång så köper man de svarta prickarna färdigskrapade i burk) krossad 86% choklad, ägg och sötin. Hur gott som helst :-) Banta med gräddglass- japp japp! Glömde dock att fotografera mästerverket

Här är några av mina frukostar: 

Mandelpannkakor med grädde och lite hallon. 
Kycklingfilé med grönsaker och creme fraiche i en wrap av salladsblad,.
Smörgås med ost & salami (se bröd nedan) 
Keso med vispgrädde, vaniljpulver, hallon och kokoschips

Lite mer Lchf-mat:


Hamburgare med ost bacon, sallad, tomat, gurka, majonäs & lök - sallad runt om i stället för bröd!
(sorry för den suddiga bilden)


Bröd utan vetemjöl - gjort på bla linfrö, sesamfrö, mandel, fibrex, creme fraiche



Pannkakor utan vetemjöl - mandelmjöl i stället.


En perfekt Lchf-middag:
Lövbiff, fetaostsallad, bearnaisesås




Slutpratat om Lchf en stund nu ;-) I morgon bär det av till jobb igen, varit sjuk 4 ggr (!) detta år, elaka virus som äter upp mig & läkarna säger att det är fullt normalt att vara sjuk så mycket ibland. Vet inte riktigt om jag håller med men jag är ingen läkare som bekant.Tre olika hostmediciner har testats - 2 med mycket tveksamma biverkningar som jag inte klarade av & en med mindre verkan så jag är fortfarande ett stort host och slemberg, men nu utan feber. Sjukskrivningen tog slut idag så i morgon är det upp till bevis i 10 h på jobb. Vår företagsläkare konstaterade i alla fall att man borde göra en astmautredning på mig (mer än vad de på VC kommit fram till) så nu väntar jag på remiss.

Wish me luck, Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar